En bruds mer eller mindre romantiska äventyr och öden – eller konsten att planera ett bröllop med stilen, sparkontot och sinnesfriden i behåll

söndag, januari 28, 2007

Burlesk begåvning

I fredags var det ELLE-gala och världens mest glamorösa strippa framträdde i Spegelsalen. Vilken show! Vilken kvinna! Jag var helt fascinerad och ville genast införskaffa snörkorsett och enorma strutssolfjädrar.

Samtidigt kändes det mer än märkligt att strippandet blivit så rumsrent. Jag menar, hade det inte varit just Dita som tagit av sig de mästerligt skapade plaggen inför samlade fashionistas och kändisar hade det varit obehagligt vulgärt och sexistiskt. Och varför är det egentligen annorlunda med henne - för att hon är brunett och tar hutlöst mycket betalt?

Jag kollade över axeln för att se mannens reaktion. Till min förvåning såg jag honom djupt inbegripen i ett samtal med en annan smokingklädd herre. Den andre killen kastade lite förstulna blickar mot scen, medan min man pratade så intensivt att han inte hade en tanke på att en superstjärna plaskade runt i ett enormt champagneglas, helt som naturen skapat henne – ja, förutom en glittrig string och bröst som uppenbarligen inte hörde ihop med hennes späda men muskulösa kropp.

Så eventuella svensexearrangörer som läser detta kan avblåsa alla tankar på klyschig strippshow. Mannen hälsar att han hellre vill skjuta lerduvor. Eventuell show får hans fru stå för i hemmets lugna vrå. Och nu har hon lärt sig ett knep eller två av fröken von Teese.

Fast jag tror inte att champagneglaset går in genom dörren.