En bruds mer eller mindre romantiska äventyr och öden – eller konsten att planera ett bröllop med stilen, sparkontot och sinnesfriden i behåll

onsdag, januari 03, 2007

Istället för Wunderbaum

Tjusiga New York-väninnan rekommenderade Flowers by Philip, “den enda floristen jag anlitar” att göra bröllopsbuketten. Så jag ringde dem på julafton – bara för att kolla, liksom.

Flitiga läsare vet att jag drömt om gardenior. Och att jag inte vill ha en stor bukett. ”Inga problem”, svarade en man jag antog var Philip. Tre gardenior blir en utmärkt liten bukett (nej, jag nämnde inte b-ordet). Han påminde mig om att gardenior ”bruise just by looking at them” och att de därför och på grund av sin storlek inte är lämpliga som knapphålsblomma. En rosa ros fick duga stället. Bara vi beställde en dag innan.

Den 27 december stegade vi in i butiken. Jag hade väntat mig en chichi inredning, minimalistisk och dyr. Istället var det som att kliva in i en något sliten lustgård. Spänner med färgsprakande blomster trängdes precis överallt. Krukväxter samsades med snittblommor och jag såg pioner (i december!), rosor, tuberose (igen, i december!) och blommor jag inte ens kunde namnet på.

Min gardeniabukett med lite grönt, en knapphålsros till fästmannen och leverans till vårt hotell gick på $ 80! Rena rean!

Själva buketten kom till hotellet i tid (även om idioterna i repan inte såg till att den kom upp till oss på rummet) och min bukett doftade himmelskt! Hela dagen faktiskt.

Fotografen kommenterade, när vi satt i baksätet på ännu en sliten NYC-cab, att man minsann alltid borde ha en sådan bukett med sig när man åker taxi.

En lyxig luftfräschare, helt enkelt.


Bubbel, bling och blommor! (Även om gardeniorna är lite trötta, sådär dagen efter när bilden togs)