En bruds mer eller mindre romantiska äventyr och öden – eller konsten att planera ett bröllop med stilen, sparkontot och sinnesfriden i behåll

torsdag, augusti 04, 2005

Rätt ska vara rätt

”Rättelse”, säger fästmannen. ”Jag önskar mig en Porsche i morgongåva. Av dig.”
”Och vad kan en sådan tänkas kosta?”, frågar jag.
”Sådär 300 000.”
”Jaha, i så fall ska jag ha en diamant på fem carat i vigselringen.”
”Ha, det får du aldrig en femcaratssten för!”, utbrister han triumferande.
Tänk, att han i hemlighet hade samlat på sig en sådan expertkunskap om diamanter.
En snabb sökning visar att han hade fel. Och rätt. För 300 000 får man en femkaratssten, men det är inte direkt en toppendiamant.

Snacka om att snöa in sig på fel saker. Han kommer inte att få någon Porsche av mig (nej, älskling,det är inte att förstöra överraskningen), jag kommer inte att få en sten stor som en köttbulle. Men jag tror inte att vi kommer att bli mindre lyckliga för det. Tvärtom.