En bruds mer eller mindre romantiska äventyr och öden – eller konsten att planera ett bröllop med stilen, sparkontot och sinnesfriden i behåll

måndag, september 26, 2005

Brudlik

Jag älskar Tim Burton. Mannen är ett geni, en mästare på att förmedla sina underfundiga sagor för oss som har barnets nyfikenhet kvar. Med sin svarta humor, sina finurliga karaktärer och Danny Elfmans briljanta musik blir allt han rör vid till ett hisnande äventyr i biosalongen. Jag säger bara Edward Scissorhands, Mars Attacks, The Nightmare Before Christmas och Kalle och Chokladfabriken.

Och jag längtar efter att se Corpse Bride, en saga om en kille som rövas bort från sin viktorianska vardag för att giftas bort i det dödas land. I de levandes värld väntar hans andra brud tålmodigt på att han ska göra henne till en ärbar kvinna. Den andra – döda – bruden verkar vara något mer desperat. En del kvinnor ger sin högra arm (bokstavligt talat i den här filmen) för att bli gifta.

1 Comments:

Blogger Lisa said...

jag älskar verkligen filmen mars attacks. skrattar mig halvt färdärvad varje gång jag ser den.

11:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home