En bruds mer eller mindre romantiska äventyr och öden – eller konsten att planera ett bröllop med stilen, sparkontot och sinnesfriden i behåll

måndag, september 05, 2005

Till bords! Eller?

Bordsplacering är ett avnsitt i bröllopsplaneringsprocessen som de flesta brudpar fasar. Om de inte gör det, har de helt enkelt inte insett vilka känslostormar som kan utbryta.

Inför en väninnas förestående bröllop hade en moster ilsknat till över att bli placerad bredvid vigselförrättaren. ”Jag vill inte sitta bredvid en präst heller”, fräste hon förnärmat. ”Flytta på honom.” Huruvida det berodde på att hon hade ett något ansträngt förhållande till kyrkan eller bara tyckte att präster i allmänhet var trista som bordskavaljer framgick inte av den stressade brudens berättelse.

Bara för att vi inte ens har bestämt datum innebär inte att vi är skonade. En annan väninna frågade glatt ut oss igår om det i hennes ögon allra viktigaste inför vigseln – klädsel och bordsplacering. Hennes önskemål? ”Jag vill bli placerad bredvid någon som är snygg, singel och lätt på foten.” Jag och fästmannen tänkte och tänkte, men kom inte på någon som var alla tre. Nåja, några kandidater kanske vi har.

Till alla gäster: vi brudpar gör vårt bästa. Vi kan inte sätta alla bredvid en bildskön, bildad och uppmärksam bordsherre/-dam, hur gärna vi än hade velat. Jag har fullt sjå att få min blivande man att sitta bredvid mig på vår bröllopsmiddag. Igår hade han mage att säga ”Vaddå? Vi känner ju redan varandra så väl. Det kunde vara kul att sitta bredvid någon ny.”

3 Comments:

Blogger Alison said...

Hahaha vilken underbar kommentar av fästmannen. :D

7:12 em  
Blogger Lisa said...

hehehe sa han verkligen så? hehee förstår att du blev irriterad men gud så komiskt. "vi känner ju redan varandra" haha

10:39 fm  
Blogger Hedda said...

Lisa, jäpp, han sa verkligen så.
Visserligen skämtsamt, men ändå.
Jag funderar på att sätta honom bredvid ja, jag ska ju inte nämna några namn, men hans öron kommer att trilla av innan varmrätten.

11:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home