En bruds mer eller mindre romantiska äventyr och öden – eller konsten att planera ett bröllop med stilen, sparkontot och sinnesfriden i behåll

söndag, november 13, 2005

Håribelt

Idag har jag druckit kaffe med frisören. Utomhus. Trevligt, men kallt. Vi diskuterade kronprinsessans bröllop (hans mycket kvalificerade och välmotiverade gissning var nästa sommar) och givetvis mitt (som faktiskt ser ut att bli av någon nästa år).

”Men jag vill verkligen ha utsläppt hår”, sa jag, rädd att han strängt skulle tillrättavisa mig. Chignon var hans förslag, som ni kanske minns. ”Gärna”, svarade han ”bara du har de främre längderna uppsatta. Du måste svepa håret från ansiktet. Att ha håret hängande ner i middagen, det går bara inte. Nej, nej. Tänk när Marita Ulvskog slafsade soppa i långt utsläppt hår på Nobelmiddagen.”

Vad kan jag säga? Mannen har en poäng. Och jag har en osmaklig bild på näthinnan.